UNETO-VNI
Consumentenpagina-1920x550

Kies voor vakmanschap, zekerheid en betrouwbaarheid

Wilt u een nieuwe cv-ketel, uw badkamer renoveren, investeren in zonnepanelen of uw huis beveiligen? Of is uw wasmachnine tv, mobiele telefoon of tablet kapot? In alle gevallen bent u op zoek naar een betrouwbare installateur, of elektrotechnisch detaillist.

Bij onze leden werken mensen die hun vak verstaan, goed kunnen adviseren, vertrouwd zijn met de nieuwste technieken en zorgen voor een vlekkeloze uitvoering.

Energiebesparen in huis

Net als u vinden wij energiebesparing belangrijk. Leden van UNETO-VNI kunnen u adviseren over producten en oplossingen die energiezuinig zijn en het milieu ontzien. Denk bijvoorbeeld aan zonnepanelen, zonneboilers, en warmtepompen. Daarnaast werken zij zo milieubewust mogelijk. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat ingeleverde producten zo veel mogelijk worden gerecycled.

Hieronder vindt u veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Vul dan het contactformulier in, wij nemen (op werkdagen) binnen 48 uur contact met u op.

  • Waar bent u zich van verzekerd als u een lidbedrijf van UNETO-VNI inschakelt?

    Met een lidbedrijf van UNETO-VNI bent u als consument verzekerd van deskundig advies. Installateurs die bij ons zijn aangesloten, weten hoe ze met de juist installatie uw comfort kunnen verhogen. En ook hoe ze kunnen zorgen voor jarenlang veilig en probleemloos gebruik ervan. De medewerkers hebben een stevige vakopleiding achter de rug, zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en werken volgens de nieuwste normen en richtlijnen. Ze zijn klantgericht en bieden graag goede service.

  • Hoe weet ik of de installateur die ik in de arm wil nemen lid is van UNETO-VNI?

    Ga naar ‘zoek een vakman bij u in de buurt’ en zo kunt u controleren of het bedrijf lid is van UNETO-VNI.

  • Hoe kan ik bij mij in de buurt een installateur vinden die lid is van UNETO-VNI?

    Ga naar ‘zoek een vakman bij u in de buurt’ en dan de functie “zoek een lid van UNETO-VNI”.

  • Welke voorwaarden hanteren de leden van UNETO-VNI?

    Leden van UNETO-VNI die installatiewerk uitvoeren bij consumenten zijn verplicht evenwichtige leveringsvoorwaarden te hanteren: de Algemene Voorwaarden voor Installatiewerk voor Consumenten, kortweg AVIC. De AVIC zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis. Bent u als consument uiteindelijk niet tevreden over de uitgevoerde installatiewerkzaamheden? Op grond van de AVIC kunt u uw conflict laten beoordelen door de onafhankelijke Geschillencommissie Installerende Bedrijven. Deze geschillencommissie doet u vervolgens een bindende uitspraak.

  • Wat is een redelijk tarief voor werk van de installateur?

    De prijzen voor installatiewerkzaamheden zijn vrij. Elke installateur bepaalt zelf zijn tarief. UNETO-VNI stelt geen tarieven voor de installateurs vast. UNETO-VNI geeft de leden ook geen advies over de hoogte van de tarieven voor uit te voeren werkzaamheden.

  • Wat is het verschil tussen aanneemsom en regiewerk?

    In de installatiebranche bestaan twee manieren van prijsvorming: aanneemsom en regiewerk.

    Bij werk op aanneemsom spreken installateur en klant vooraf de prijs voor het werk af. Mee- en tegenvallers in de uitvoering van het werk in vergelijking met zijn calculatie komen voor rekening van de installateur.

    Bij regiewerk spreken installateur en klant vooraf enkel de prijs per eenheid arbeid en materiaal af en brengt de installateur lopende het werk of achteraf de bestede uren en gebruikte materialen aan de klant in rekening. Mee- en tegenvallers in de uitvoering van het werk komen voor rekening van de klant.

    Bij aanneemsom hebt u vooraf zekerheid over de prijs die u moet betalen. Bij regiewerk hebt u vooraf geen zekerheid over de prijs die u moet betalen. Bij regiewerk bent u als klant niet per definitie duurder uit dan bij aanneemsom. Bij werk op aanneemsom zal de installateur het risico van mee- en tegenvallers in de uitvoering van het werk immers verwerken in de aanneemsom.

  • Mijn cv-ketel doet het niet meer. Op de sticker op de cv-ketel zag ik uw naam en logo. Kan UNETO-VNI een monteur sturen?

    UNETO-VNI is de brancheorganisatie en behartigt de belangen van de installatiebedrijven. UNETO-VNI is geen installateur en voert dus geen installatie- en/of reparatiewerkzaamheden uit. Daarvoor moet u bij een installatiebedrijf zijn.

    UNETO-VNI stelt aan haar leden stickers beschikbaar waarop de installateur zijn bedrijfsnaam en andere gegevens kan zetten. De installateur kan die sticker na plaatsing van de cv-ketel of na uitgevoerd periodiek onderhoud op de cv-ketel plakken. Zo is duidelijk welk bedrijf de cv-ketel heeft geplaatst of welk bedrijf het periodiek onderhoud heeft uitgevoerd.

  • Als mijn installateur het werk niet goed uitvoert of halverwege de uitvoering van het werk failliet gaat, wie staat dan garant voor herstel van het gebrek of het afmaken van het werk?

    De overeenkomst tussen installateur en klant is een zaak tussen partijen. Er bestaat in de installatiebranche geen algemeen garantiefonds ten bate van de klant, net zo min als er een fonds bestaat voor de installateur die te maken krijgt met een klant die de rekening onbetaald laat. Klant en installateur hebben allebei een debiteurenrisico. In de praktijk vormt betaling in gedeelten naar gelang de voortgang van het werk een goed instrument om dat risico voor beide partijen beheersbaar te houden.

  • Ik vind dat mijn installateur het werk niet goed heeft uitgevoerd. Mijn installateur vindt dat hij correct gewerkt heeft. Kan iemand van UNETO-VNI het werk controleren en zeggen wie gelijk heeft?

    UNETO-VNI is de brancheorganisatie en behartigt de belangen van de installatiebedrijven. UNETO-VNI mengt zich niet tussen een installateur en zijn klant en voert geen inspectie of controle uit. U kunt een deskundige uit de markt vragen het werk te controleren.

    Komt u er onverhoopt met het installatiebedrijf niet uit? Neem dan contact op met de Geschillencommissie Installaterende bedrijven. Op deze website vindt u allerhande advies. Of u kunt voor onafhankelijk advies contact opnemen met Consuwijzer.

  • Wat is de gemiddelde levensduur van een apparaat?

    In de Nederlandse wetgeving over consumentenkoop is bepaald dat de verkoper bij een gebrekkig product ook buiten de fabrieksgarantieperiode na aflevering aansprakelijk kan zijn. U moet dan als consument aantonen dat het apparaat bij aanschaf geen gebrek had en dat u een bepaalde gebruiksduur mocht verwachten.

    Het is dus belangrijk te weten wat de normale prestaties zijn van het apparaat dat u heeft gekocht. Omdat de wet daar niet concreet over is, heeft UNETO-VNI onderzoek gedaan naar de gemiddelde gebruiksduur van een groot aantal apparaten.

    In de tabel ziet u wat de gemiddelde gebruiksverwachting is van 10 productgroepen bij normaal gebruik. Er is onderscheid gemaakt in verschillende kwaliteitsniveaus op basis van de aankoopprijs per component.