UNETO-VNI

Tien kanshebbers voor de eerste UNETO-VNI Innovatie Award

Persbericht - 11 juli 2017

UNETO-VNI reikt dit jaar voor het eerst de Innovatie Award uit. De hoofdredacties van de vakbladen Elektro & ICT en Klimaat & Sanitair hebben tien projecten genomineerd die voor de eerste Award in aanmerking komen. De projecten dragen op een inventieve en technisch hoogstaande manier bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. De vakjury heeft met name gekeken naar innovatie, vakmanschap, ondernemerschap en ketensamenwerking.

zonnepanelen

Voorzitter Doekle Terpstra van UNETO-VNI: ‘Met de UNETO-VNI Innovatie Award laten we zien dat techniek het verschil maakt in onze maatschappij. We mogen trots zijn op onze prestaties. We leveren niet alleen grote toegevoegde waarde voor onze klanten, maar zijn ook doorslaggevend bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, zoals energiebesparing en verduurzaming.'

De nominaties zijn samen met tientallen andere projecten uit de Nederlandse installatiebranche te vinden op de website www.detechniekachternederland.nl.

Stemmen tot 20 september

Tot 20 september kunnen branchegenoten en het publiek online stemmen op één van de genomineerde projecten. De ondernemers die in de top-3 eindigen, krijgen tijdens een evenement in Nieuwegein, op 27 september 2017, de gelegenheid hun branchegenoten in een korte pitch ervan te overtuigen dat hún project de Innovatie Award verdient. Vervolgens bepalen de installateurs -die in Nieuwegein het 15-jarig bestaan van UNETO-VNI vieren- wie met de hoofdprijs naar huis gaat. Aan de Award is een cheque verbonden die besteed kan worden aan ontwikkeling en innovatie, maar ook een kunstwerk, een bezoek aan een internationaal hightechbedrijf en ongetwijfeld de nodige publiciteit in de vak- en publieksmedia.

Doekle Terpstra verwacht dat niet alleen installateurs naar het projectenoverzicht zullen gaan om te stemmen. 'Ik reken erop dat de branche en veel anderen die de branche een warm hart toedragen massaal gaan stemmen op de genomineerde projecten.’ Directeur Erik van Engelen van UNETO-VNI maakt op 27 september de winnaar bekend en reikt de eerste UNETO-VNI Innovatie Award uit.

Tien genomineerden

De tien genomineerde projecten zijn:

• Pulse TU Delft – Kuijpers Installaties: het eerste energieneutrale gebouw op de campus van TU Delft.
  • Zora en Pepper – Van den Pol Elektrotechniek: twee programmeerbare robots aan het werk.
  • @Home Amstelkwartier – Van Hoften Installatietechniek: eerste energieneutrale woontoren van Nederland.
  • Groninger Forum – BAM Bouw en Techniek: project met prefab leidingproductie in verticale kooien die zo in het gebouw kunnen worden geplaatst.
  • Energy Academy Europe – Engie Services: maximale energiebesparing dankzij duurzame technologie.
  • Centraalbureau voor schimmelcultures – Croonwolter&dros: laboratoria met extreem hoog veiligheidsniveau.
  • Transformatie F16-shelter – Klein Poelhuis: renovatie van een oud pand tot duurzaam kantoorgebouw.
  • Dronepiloten – SPIE Nederland: inzet van drones bij inspecties.
  • Thialf Stadion – Warmtebouw Utrecht, Croonwolter&dros (in samenwerking met Huussen Elektro en Koninklijke Damstra Installatietechniek): duurzaamste laaglandijsbaan ter wereld.
  • Verdygo – Hoppenbrouwers Techniek: modulaire bouw en aansturing rioolwaterzuiveringsinstallatie.

Lees hier een uitgebreide beschrijving van de genomineerde projecten en breng uw stem uit.